ÖZ
Bu araştırma, lise öğrencilerinin psikolojik iyi oluş düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemeyi ve psikolojik iyi oluş ile sosyal medya bağımlılık düzeyi arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamıştır. Araştırmanın çalış ma grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Adıyaman’ın çeşitli okullarında öğrenim görmekte olan 332 (160 kız ve 172 erkek) öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak Warwick Edinburg Mental İyi Oluş Ölçeği, Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Analizlerde iki grubun karşılaştırılmasında t-testi ve Mann-Whitney U testi, daha fazla grupların karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Kruskal–Wallis tekniği kullanılmıştır. Gruplar arası farklılığı belirlemek için F istatistiği kullanılmıştır. Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığının psikolojik iyi oluş düzeylerini yordamadaki gücünün belirlenmesinde adımsal (stepwise) regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; erkek öğrenciler ve kız öğrenciler psikolojik iyi oluş düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı; akıllı telefona sahip olan öğrencilerin psikolojik iyi oluşlarının daha yüksek olduğu ve anadolu liselerinde okuyan öğrencilerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin imam hatip lisesinde okuyan öğrencilerden daha yüksek olduğu görülmüştür. Sosyal medya bağımlılığının alt boyutlarından çatışma ile psikolojik iyi oluş arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunurken, duygu durum düzenleme, meşguliyet, tekrarlama ile yalnızlık arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
0 yorum:
Yorum Gönder