ÖZ
Bilgi ve teknoloji çağı olarak adlandırılan yaşadığımız zaman dilimi insan hayatında pek çok değişikliğe sebep olduğu gibi okuma alışkanlıkları, okuma türleri ve okuma kaynaklarının da farklılaşmasına sebep olmuştur. Günümüzde bilgiye ulaşma yolunda geleneksel okuma türlerinin yanı sıra elektronik okuma, ekrandan okuma, sosyal medya okuma gibi okuma türleri de kullanılabilmektedir. Teknolojinin gelişmesi insanların düşüncelerini ve eserlerini çeşitli sanal ortamlarda paylaşmaya imkân tanır hale gelmiştir. Bu paylaşımların yayılması ve ulaştığı kişi sayısının artması sosyal medya okuryazarlığı olarak adlandırılan yeni bir okuma alanının ortaya çıkmasını sağlamıştır. Sosyal medya okuryazarlığı herhangi bir konu hakkındaki farklı görüşleri farklı boyutları ile incelemeyi ve değerlendirmeyi temele almaktadır. Buradan hareketle araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin sosyal medya ve sosyal medya okuryazarlığı hakkındaki fikirlerini ortaya çıkarmak olarak belirlenmiştir. Böylece sınıf öğretmenlerinin sosyal medya ve sosyal medya okuryazarlığı hakkındaki fikirlerini öğrenerek sosyal medya araçlarının nasıl eğitim-öğretim çalışmalarına daha uyumlu hale getirilebileceği hakkında öneriler sunulacaktır. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan betimleyici fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Genel olarak betimleyici fenomenoloji çalışmalarının amacı bireylerin bir olgu, kavram ya da durum hakkındaki deneyimlerinden meydana gelen algılarını betimlemektir. Araştırmanın verileri sınıf öğretmenleri ile gerçekleştirilmiş ve yarı yapılandırılmış görüşmeler ile elde edilmiştir. Elde edilen ses kayıtları araştırmacılar tarafından yazılı hale getirilmiş ve tekrar katılımcılara gösterilerek son halleri için onay alınmıştır. Bu çalışmada metin içindeki sözcüklerin, kavramların ve karakterlerin varlıklarını belirlemek ve bunların altında yatan ilişkileri ortaya çıkarmak amacıyla içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre sınıf öğretmenlerinin 5 tema altında 214 söylem dile getirdiği görülmektedir. Bu temalar; “ Sosyal medya nedir?”, “Sosyal medya okuryazarlığı nedir?”, “Sosyal medyanın zararları”, “Sosyal medyanın yararları” ve “Sosyal medya nasıl kullanılmalıdır?” şeklindedir. Sosyal medyanın zararları teması kendi içerisinde bireysel, sosyal ve eğitsel zararlar olmak üzere üç başlığa ayrılırken sosyal medyanın yararları bireysel ve eğitsel olmak üzere iki başlığa ayrılmaktadır. Öğretmenler en fazla sosyal medyanın yararları üzerine görüş bildirmişlerdir.
0 yorum:
Yorum Gönder