ÖZ
Parmak vurma testi (PVT) üst ekstremitenin kas kontrolü ve motor yeteneğini değerlendirmek için uzun zamandır kullanılmaktadır. PVT performansında tartışmasız bir şekilde etkin olan en önemli faktörlerden biri kas aktivitesidir. Kas aktivitesi ise fiziksel ve mental yorgunluk durumundan etkilenmektedir. Yorgunluk aynı zamanda reaksiyon zamanı (RZ) ölçümlerinde de önemlidir. Yayın taramalarında, müzisyen olan ve olmayanlarda, bazı hasta gruplarında PVT ve RZ ölçümleri kullanılarak motor aktivite değerlendirilmesi yapılmasına rağmen, yoğun teorik tıp eğitiminin öğrencilerde neden olabileceği mental ve fiziksel değişikliklerin motor aktivite ile ilişkisini değerlendiren bir çalışmaya rastlanmamıştır.
Çalışmada; B.Ü.T.F 1. ve 2. sınıf öğrencilerinde 4 saatlik teorik ders sonrası oluşması muhtemel motor fonksiyon değişikliklerinin düzeyini araştırmak amaçlanmıştır.
Çalışmamıza B.Ü.T.F 1. ve 2. Sınıf öğrencilerinden sağ elini kullanan (Oldfield Anketi) toplam 40 sağlıklı erkek öğrenci dahil edilmiştir.
Çalışmada, TanTong Finger-Tapping (TTFP) sistemi kullanılarak PVT ve RZ ölçümleri yapılmıştır. Sabah ölçümleri teorik ders öncesi saat 08:30- 09:00 arası, 4 saatlik teorik ders sonrası ölçümler ise saat 13:00 – 13:30 arası uygulanmıştır. Öğrenme faktörünün etkisini ortadan kaldırmak için aynı deneğin ders sonrası testleri 1 ay ara ile gerçekleştirilmiştir. Testten önce katılımcıların demografik özellikleri, alışkanlıkları (sigara, alkol, çay ve kahve), uyku süreleri, renk körü olup olmadığı, yorgunluk durumu sorgulanmıştır. Etik kurul onayı alınıp onam formu imzalatıldıktan sonra testlere başlanmıştır.
Dört saatlik teorik ders sonrası öğrencilerin karmaşık görsel reaksiyon zamanı (KGRZ) değerleri anlamlı olarak uzamıştır (p<0,05). Ön çalışma niteliğinde olan bu araştırma öğrencilerin dikkatlerinin belirgin olarak azaldığını düşündürmektedir. Konu ile ilgili daha fazla çalışmaya ihtiyaç duyulmaktadır.
0 yorum:
Yorum Gönder