ÖZ
Bu çalışmanın amacı, ergenlere yönelik bir irade ölçeği geliştirmek ve güvenirlik ve geçerlik özelliklerini incelemektir. Bu ölçeği geliştirmenin ana nedeni ise Psikoloji bilimi alan yazınında böyle bir ölçeğe ihtiyaç duyulmasıdır. Bu bağlamda ölçek geliştirme çalışmalarına başlanılmıştır. Öncelikle konu ile alakalı literatür taranmıştır. İlgili literatür taramasından sonra bir grup lise öğrencisine irade ile ilgili bir kompozisyon yazdırılmış ve alan yazın ile birlikte onların fikirleri de dikkate alınarak 134 maddelik bir taslak ortaya çıkartılmıştır. Ortaya çıkan bu taslak uzmanlara gönderilmiş ve belirlenen zaman diliminde 12 uzmanın görüşleri doğrultusunda 69 maddelik bir ölçek öğrencilere uygulanmak üzere hazırlanmıştır. Daha sonra ölçek 2015-2016 eğitim öğretim yılı içerisinde İstanbul İl sınırları içerisinde öğrenim gören lise öğrencilerine uygulanmıştır. Öğrencilerden elde edilen bu veriler SPSS 22 paket programına kodlanarak faktör analizi çalışmalarına geçilmiştir. Bu toplanan veriler ışığında yapılan Açımlayıcı Faktör Analizinde iki faktörlü bir ölçek yapısı ortaya çıkmıştır. Bu iki faktör toplam varyansın %57,29’ini açıklamış ve sonuçta 40 maddelik bir ölçek ortaya çıkmıştır. Yapılan güvenirlik çalışmalarında ölçeğin Cronbach alfa içtutarlık güvenirlik katsayıları tüm ölçek için = .976,, bilişsel alt ölçeği için .954 ve yaşantısal alt ölçeği için .965 olarak bulunmuştur. Yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizleri sonuçlarında da madde yükleri ve ölçek uyum değerleri yeterli düzeylerde çıkmıştır. Bütün bu analizler sonucunda elde edilen bulgular ölçeğin hem geçerlik hem de güvenirlik açısından yeterli bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
0 yorum:
Yorum Gönder