ÖZ
Bu araştırmada, cumhuriyetten günümüze İlköğretim Birinci Kademe Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programları ve ders kitaplarının Türk Devrimi konularının içerik ve metotları yönünden karşılaştırılması yapılarak, benzerlikler ve farklılıkların ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Çalışma ana hatlarıyla cumhuriyetten günümüze programları ele alırken, çalışmada ağırlıklı olarak 1998 ve 2004 programları üzerinde durulmuştur. Çalışma, öğretim programları ve ders kitapları üzerinde yoğunlaşmıştır. Çalışma giriş, Türk Devrimi, yöntem, bulgular ve yorumlar ile sonuç ve öneriler olmak üzere beş bölümden oluşmuştur.
Ülkemizde 18. yüzyıldan itibaren Osmanlı İmparatorluğu ile başlayan yenileşme hareketleri cumhuriyetle beraber hızlanmıştır. Osmanlı İmparatorluğu’nun çöküşünün arkasından Türkiye Cumhuriyeti kurulmuş, genç cumhuriyet zorlu bir varoluş mücadelesinin ardından kendi devrimini gerçekleştirmeye başlamıştır. Bu amaçla cumhuriyetle beraber kişi egemenliğinden ulus egemenliğine, çok başlı eğitim sisteminden eğitim birliğine geçiş gibi birçok konuda yenilikler ve atılımlar yapılmıştır. Genç cumhuriyetin temellerinin sağlam atılmasına inanan yenilikçiler her yenilikçi devrimde olduğu gibi Türk Devrimi’nde de önceliğini eğitime, kadın haklarına, bilimselliğe ve çağdaşlığa ayırmıştır. Bu alanlarda birçok düzenlemeler yapmışlardır.
Genç cumhuriyetçiler bu düzenlemeleri yaparken dünyadaki gelişmeler ve yeniliklerden yararlanmışlardır. Cumhuriyetin ilk yıllarında ülkemize başta Avrupa ülkelerinden olmak üzere Avrupa ve Amerika’dan uzmanlar davet edilmiştir. Yerli ve yabancı bilim adamlarının da katkılarıyla ilköğretimde 1924, 1926, 1930, 1936, 1948, 1962, 1968 programları oluşturulmuştur. Fakat en köklü değişiklik 1998 programında yapılmıştır. Bu köklü değişiklik kendini 2004 programında devamını göstermiştir. 2004 programı 2004-2005 eğitim ve öğretim yılında pilot bölgelerde taslak olarak uygulanmış, 2005-2006 eğitim ve öğretim yılından itibaren tüm okullarda uygulanmaya başlamıştır.
1931– 1998 yılları arasında uygulanan ilköğretim programlarının temel stratejisi başta Atatürk ilkeleri ve Cumhuriyetin temel nitelikleri oluşturmuştur. 1998 programın temeli eğitimin kalitesini yükseltmek, ezberci ve sorgulamayan bir eğitim yerine, günün ihtiyaçlarına cevap veren bir program olma amacını taşımaktadır. 2004 programın temeli ise bilimsel ve teknolojik gelişmelerin eğitim sistemine yansıması, bireysel değerlerle küresel değerlerin bütünleşmesi ve programın Avrupa Birliği normlarına uygun hale getirilmesi amaçları ile geliştirilmiştir.
1998 Sosyal Bilgiler Programı’na göre hazırlanan 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı’nda toplam doksan altı amaç ve Türk Devrimi amaçlı on sekiz amaç vardır. 2004 Sosyal Bilgiler Programı’na göre hazırlanan 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı’nda ise kırk üç kazanım ve Türk Devrimi kazanımı ise üçtür.
1998 Sosyal Bilgiler Programı’na göre hazırlanan 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı’nda toplam yüz altmış dört amaç ve Türk Devrimi amaçlı yüz on altı amaç vardır. 2004 Sosyal Bilgiler Programı’na göre hazırlanan 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı’nda ise kırk dokuz kazanım ve Türk Devrimi kazanımı ise yedidir.
1998 Sosyal Bilgiler Programı’na göre hazırlanan 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı’nda toplam yirmidört konu ve Türk Devrimi konulu yedi konu vardır. 2004 Sosyal Bilgiler Programı’na göre hazırlanan 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı’nda ise toplam altmış bir konu ve Türk Devrimi konulu on bir konu vardır.
1998 Sosyal Bilgiler Programı’na göre hazırlanan 5. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı’nda yirmi bir konu ve Türk Devrimi konulu on yedi konu vardır. 2004 Sosyal Bilgiler Programı’na göre hazırlanan 4. sınıf Sosyal Bilgiler ders Kitabı’nda ise elli dört konu ve Türk Devrimi konulu on konu vardır.
0 yorum:
Yorum Gönder