ÖZ
Amaç: Ülkemizde yürütücü işlevlerin değerlendirilmesinde klinik uygulama ve araştırmalarda yaygın olarak kullanılan Stroop Testi Çapa Formu’nun normatif verileri bulunmamaktadır. Bu çalışmada, Stroop Testi Çapa Formu’nun geçerlik ve güvenirliğinin test edilmesi ve 18- 83 yaş aralığındaki bireylerde tabakalandırılmış norm değerlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışmanın norm belirleme aşamasına yaş, eğitim ve cinsiyet değişkenlerine göre tabakalandırılmış 541 sağlıklı birey dahil edilmiştir. Çoklu doğrusal regresyon analiziyle, demografik değişkenlerin Stroop alt bölüm tamamlama süreleri üzerindeki göreli katkıları değerlendirilmiştir. Yaş, eğitim ve cinsiyet değişkenlerinin alt bölüm süreleri üzerindeki ana etkileri ve birbirleri arasındaki etkileşimler 6x3x2 ANOVA deseniyle incelenmiştir. Ayrıca, testin eş-zaman geçerliği, testtekrar test güvenirliği ve iç tutarlığı test edilmiştir.
Bulgular: Yaş ve eğitim değişkenlerini içeren çoklu doğrusal regresyon modelleri, tüm alt bölüm tamamlama sürelerinde varyansın %23-42’sini açıklamaktadır. Faktöryel ANOVA’da, tüm alt bölüm süreleri üzerinde yaş ve eğitim ana etkileri ile yaş x eğitim etkileşim etkileri bulunmuştur. Tüm Stroop alt bölümlerini yüksek eğitimli 18-29 yaş grubundaki bireyler en kısa ve düşük eğitimli 70-83 yaş grubundaki bireyler en uzun sürede tamamlamıştır. Ayrıca, test kabul edilebilir düzeyde iç tutarlılık ve yüksek test-tekrar test güvenirliği göstermiştir.
Sonuç: Stroop Testi Çapa Formu’nun norm değerleri, genç ve orta yetişkin bireyler ile yaşlı popülasyonda yürütücü işlevlerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere sunulmuştur.
0 yorum:
Yorum Gönder