ÖZ
Teknolojiyi yaşamlarının doğal bir parçasıymış gibi algılayan bir kullanıcı grubu olarak tanımlayabileceğimiz ağ kuşağı, etkileşimde bulunduğu birçok alanda olduğu gibi bilgi hizmetleri alanında da etkisini göstermektedir. Bu nedenle genç nüfusun yoğunlukta olduğu ülkemizde bilgi hizmetlerinin ağ kuşağı üyelerine daha verimli bir şekilde sunulması için onların özelliklerinin ve beklentilerinin saptanması gerekmektedir. Araştırmamızın amacı Hacettepe Üniversitesindeki ağ kuşağının kütüphane ve bilgi hizmetlerinden beklentilerini belirlemektir. Bu bağlamda ağ kuşağının sosyal medyanın kurumsal bağlamda kullanımını ne kadar gerekli gördükleri, Web 2.0 araçlarına ne kadar güven duydukları, teknoloji sahiplikleri ile ilgili durumları ile araştırma kaynağı olarak neleri tercih ettikleri incelenmiştir.
Araştırmamızda betimleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama tekniği olarak da anket ve görüşme tekniklerinden faydalanılmıştır. Bu amaçla ağ kuşağının en sık bulundukları ortamlardan biri olan Facebook’ta profil bilgisinde Hacettepe Üniversitesi geçen ve yaşı 18-35 yaş aralığında olan kullanıcılara ulaşılmıştır. Bu ölçütlere uyan 250 kişiye anket uygulanmış, anketle elde edilen veriler 24 kişi ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen verilerle karşılaştırılarak ulaşılan verilerin geçerliliği sağlanmıştır. Nicel ve nitel verilerin analizinde IBM Statistics 21, MS Excel ve NVivo yazılımları kullanılmıştır.
Deneklerin büyük bir çoğunluğu (%89,2) sosyal ağların (Facebook, Twitter vb.) kütüphanelerde kurumsal olarak kullanılmasını istemektedirler. Bunun bir sosyal medya politikasına göre yapılmasını isteyenlerin oranı %97’dir. Deneklerin %94’ü Facebook, Twitter vb. gibi sosyal medya araçları ile bilgi hizmetlerinin daha etkin sunulabileceğini düşünmektedirler. Bilgi hizmetlerinin sosyal ağlarla bütünleşik bir şekilde sunulmasının işini kolaylaştıracağını düşünenler için artık kütüphane tanımı değişmiştir. Kütüphaneler artık sadece fiziksel mekânlar değil, kullanıcıların çalışma ortamlarına ve sosyal ağlara gömülmüş, sentezlenmiş, uzmanlaşmış ve mobil bilgi hizmetleri sunan sanal ortamlar olarak da hizmet vermesi gereken kuruluşlar olarak algılanmaktadır (%90,8). Kütüphanelerin Facebook, Twitter vb. gibi kullanıcıların alışkın oldukları ortamlarda görünebilir ve kullanılabilir olmalarını isteyen deneklerin oranı ise %87,6’dır.
Denekler sosyal ağların kurumsal bağlamda kullanımını büyük ölçüde desteklemekte ve Web 2.0 araçlarına güven duymaktadırlar. Internet’i Web 2.0 araçlarına erişim için kullanan kullanıcılar kütüphane Web sitelerini daha seyrek kullanmaktadırlar. Bazı denekler kişisel verinin paylaşılmasına şüpheyle yaklaşmaktadırlar. Sahip olunan teknolojik araç sayısının Web 2.0 araçlarına duyulan güven düzeyi üzerinde bir etkisi yoktur. Sosyal ağların kurumsal bağlamda kullanımını destekleme açısından sosyal medyayı sık ya da seyrek kullanan kullanıcılar arasında anlamlı bir fark yoktur. Denekler arasında en sık kullanılan sosyal medya aracı Facebook’tur. Sosyal medya araçlarının kullanımı yoğun olsa da sosyal medya araçlarını kullanarak içeriğe katkıda bulunanların sayısı oldukça azdır.
Çalışmamız ülkemizde ağ kuşağının bilgi hizmetlerinden beklentilerinin belirlenmesine yönelik ampirik veriye dayalı olarak yapılan ilk araştırmadır. Ağ kuşağına dair bir profil ortaya çıkarılmış ve bulgular literatürdeki bulgularla karşılaştırılmıştır. Bulgulara dayanarak ortaya çıkarılan dijital yerli profilinden yola çıkılarak bu kullanıcıların ihtiyaç ve özelliklerine hitap eden bir hizmet planlaması yapılmalıdır. Bunun için kurumsal olarak kütüphanelerin ağ kuşağına yönelik olarak hangi hizmetleri nasıl geliştireceği ayrıca incelenmelidir. Bu amaçla yapılacak bir boşluk analizi (gap analysis) kütüphanelerin hedefleri ile ağ kuşağının kütüphanelerden beklentileri arasındaki farkı saptamak açısından faydalı olacaktır.
0 yorum:
Yorum Gönder