ÖZ
Eğitimin bir kitle yaratmadaki becerisi değişen dönemlere kendisini ustalıkla uyarlar.
Çağın gereksinimlerinin ve kitlenin özelliklerinin farkında olan erk sahipleri talepleri
doğrultusunda halkı şekillendirir, bunu yaparken de tehlikeli bulduğu kadını her zaman
ötelerler. En devrimci düşünürlerden sıradan kötücül erkeğe kadar bütün güç sahipleri, kadın
için bir rol biçer; anne, eş, cadı, fahişe… Her bir rol için doğal olduğu kabul edilen bir sıfatla
birlikte elbette; iffetli, sadık, tehlikeli, dindar, becerikli… Eğitim bu rollerin ve özelliklerin
her gün yeniden üretilmesini sağlayan en pratik mekanizmadır. Ulus devletlerinin
oluşmasıyla birlikte, eğitimin zorunlu ve devlet gözetiminde olmasının bir nedeni olmalıdır.
Birey ne kadar uzun süre sistemde işlem görürse çıktı o denli kusursuz olur. Günümüz eğitim
sistemi rekabetçi, eşitsiz, ezber, çıkarcı denklemleriyle bireyleri onlara iş sağlayan bir
diploma hedefinde yarış atı gibi koşturmaktadır. Geleneksel eğitim pedagojileri bireyin bu
kısır döngüden çıkmasına fırsat vermeyecek denli sıkı geçirmişlerdir pençelerini öğrenciye.
Bilgiyi, otoriteyi, eşitsizliği sorgulayamayan birey, üzerindeki ağırlığı silkip atabilecek
donanıma sahip eğitim görmemektedir.
Geleneksel eğitim pedagojilerine eleştirel yaklaşan kuramlardan olan feminist
pedagoji, bu çıkmazları açmaya, bireyi güçlendirmeye ve özgürleştirmeye, öğretmeninki de
dahil her türlü otoriteyi ve doğmayı sarsmaya çalışır. Öğrenme öğretme süreçlerinde sınıf
pratiklerimizdeki seçimlerimizi belirleyen kriterler koyar ortaya. Toplumsal cinsiyete
duyarlı, eşitlikçi, öğrenci ve öğretmen arasındaki ilişkileri irdeleyen, öğrencilerin kendilerini
ifade etmelerini sağlayan bir yaklaşımla, bireyin özgürleşmesini ve toplumun dönüşmesini
hedefler. Peki, feminist pedagojiyi uygulamak mümkün müdür? Son bölümde bu soru
ekseninde bir tartışma yürütülmektedir. Bu tartışmanın metodolojisi feminist epistemoloji ve
feminist kuram çerçevesine oturtulmuştur. Feminist teorinin argümanları kullanılmıştır.
Feminist pedagojinin yöntemleri bilimsel çerçevede irdelenmiş ve eleştirel yaklaşımla
yeniden gözden geçirilmiştir. Eşit, çok sesli, özgür, kendine güvenen, “öteki”lerle aynı
olduğunun bilincinde birey yetiştirmenin yöntemi araştırılmıştır.
0 yorum:
Yorum Gönder