ÖZ
İnsanlık tarihi savaşlarla doludur ve bu savaşlar adeta toplumsal yaşam döngüsünün bir parçası haline gelmiştir. Kuşkusuz geçtiğimiz yüzyılda yaşanmış olan dünya savaşları, etkileri daha geniş bir coğrafyada ve süreçte hissedildiği için tarihte ayrı bir öneme sahiptirler. 1914 -1918 yılları arasında gerçekleşen I. Dünya Savaşı, yüzüncü yılında çok sayıda araştırmacı tarafından değişik yönleriyle ele alınırken, nasıl öğretildiği ve öğretilmesi gerektiği konusu da yeniden gündeme gelmiştir. Böylesine küresel boyuttaki bir savaşın bir asır sonra Türkiye’de genç nesillere nasıl öğretildiğini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada, uluslararası alanda konuya ilişkin yapılmış çalışmaların taranmasından sonra, ülkemiz eğitim sisteminde önemli bir öğretim aracı olma özelliğini taşıyan ders kitaplarına odaklanılmıştır. Zorunlu eğitim sürecinde her öğrencinin okumakta olduğu sosyal bilgiler ve tarih derslerinin kitaplarında I. Dünya Savaşı konusu başlığı altında yer alan metinlerin, görsellerin ve etkinliklerin öğrencilerin savaşı küresel, sosyo- ekonomik ve sivil yaşam boyutuyla kavramalarına katkısı incelenmiştir. Ayrıca bu konunun ders kitaplarında ele alınışı, tarih öğretimindeki yeni yaklaşımlar sonucu güncel öğretim programlarında da yer verilmiş olan, alana özgü temel kavram ve becerilerin gelişimini ne ölçüde desteklediği açısından da değerlendirilmiştir. Dokümanların analizinde elde edilen bulgular, Türkiye’de I. Dünya Savaşı konusunun öğretimine ilişkin en azından ders kitapları boyutunda önemli sorunların varlığını ortaya koymaktadır.
0 yorum:
Yorum Gönder