ÖZ
Günlük yaşam üzerinde sosyal medyanın rolü ve etkisi her geçen gün artmaktadır. Bu durum beraberinde gizlilik kavramının anlam ve rol açısından değişimini de getirmektedir. Sosyal medyadaki içerikler aracılığıyla paylaşılan kişisel bilgiler, büyük veri havuzu içinde analiz edilerek pek çok farklı sektör tarafından kullanılmaktadır. Bu bağlamda bireylerin sosyal ağları kullanırken onayladıkları gizlilik politikaları hakkında bilgiye sahip olup olmadıkları da tartışılagelmektedir. Bu çalışmada bireylerin sosyal medyada gizliliğe bakış açılarının, büyük veri ve gizlilik konularının iletişim gizliliği yönetimi kuramı ekseninde değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla çalışmada nitel bir araştırma tasarımından ve derinlemesine görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Olasılıklı olmayan örneklem seçimi yöntemlerinden amaçlı örneklem yöntemiyle seçilen 18 sosyal medya kullanıcısıyla Kasım 2019-Aralık 2019 tarihleri arasında derinlemesine görüşme yapılmıştır. Veriler, Miles & Huberman (1994) modeli çerçevesinde değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların ağırlıklı olarak sosyal medyada özel yaşamlarının gizliliğine önem verdikleri ve kendilerine sunulan gizlilik ayarlarından yararlandıkları anlaşılmıştır. Öte yandan katılımcıların, sosyal medya platformlarının yayınladığı gizlilik politikalarını okumadıkları ve okusalar dahi platforma üye olmak istedikleri için onayladıkları anlaşılmıştır. Kişisel bilgilerini paylaşmaktan tedirgin olsalar bile birtakım önlemlerle paylaşmaya devam ettikleri görülmektedir. Bu bağlamda katılımcıların bir platformda bulunma, paylaşımlarla kendilerini ifade etme isteklerinin gizlilik endişelerini bastırdığı şeklinde belirtilebilmektedir.
0 yorum:
Yorum Gönder