ÖZ
Satranç oyunu, taşlarının yapabileceği hamle olasılıkları ve diğer kuralları düşünüldüğünde basit gibi algılanıp çabuk öğrenilebilse de, ileriki hamleler düşünülüp yapılabilecek hamlelere ait çözüm uzayı oluşturulduğunda, oyunun zorluğu ve stratejik yönü daha iyi anlaşılabilmektedir. Optimizasyon ise mevcut durumlar arasında en iyi çözüm olarak tanımlanmakta olup, bu çalışmada satranç oyununa ait amaç fonksiyonu için kullanılmıştır.
Satranç oyununda derinliğe göre milyonları bulabilen olası hamlelerin taranabilme zorluğu dolayısıyla, belli bir derinlikten sonra klasik arama algoritmaları ile çözüme ulaşılamamaktadır. Bu çalışmada, sezgisel algoritmaların gücü ile bu sorun aşılmaya çalışılmıştır. Sezgisel algoritmalar gücünü tüm uzayı taramak yerine umut vaat eden bölgelere odaklanıp en iyi sonucu aramalarıyla elde etmektedirler.
Bu tez çalışmasında, satranç oyununda daha derinlerde yer alan çözümlerin aranmasında sezgisel yöntemlerden yararlanılıp, kümeleme tabanlı global optimizasyon, yapay arı kolonisi vb. popüler yöntemler açıklanmıştır. Bu yöntemlerin kendi aralarında yaptıkları karşılaşmalar, SCHACKNYTT (chessnews)’de yayınlanan ünlü satranç oyuncularının oynadığı popüler oyunlardaki stratejik hamlelerin tahmini ve çeşitli oyun sonu hamlelerinin tahmini baz alınıp, yöntemlerin performansları elde ettikleri puanlara göre test edilip karşılaştırılmıştır. Ayrıca geliştirilen yazılım, kullanıcı arabirimi sayesinde insan ve piyasadaki diğer satranç motorlarına karşı da oyun oynayabilmektedir. Deneysel çalışmalarda elde edilen sonuçlar, satranç oyununda arama yöntemi olarak sezgisel yöntemlerin kullanılmasının avantajlarını vurgularken, daha derinlerde arama yapılabilmesi olanağını da ortaya koymaktadır.
0 yorum:
Yorum Gönder