ÖZ
Okul programlarında matematik dersi ve matematik dersinin içinde de geometri alanı önemli ve geniş bir yer tutar. Öğrencilerin aldığı geometri eğitiminin onların geometrik düşünme seviyelerine etkilerini bilmek tüm öğretmenler açısından önemli bir dönüt olacaktır. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı’nın en son yaptığı çalışmada gözden geçirilen matematik öğretim programı 2017/2018 eğitim öğretim yılı itibariyle uygulamaya konulmuştur. Revize edilen program ile eğitim öğretimde görev alan öğretmenlerin geometri programının öğelerine yönelik görüşlerini belirlemek araştırmanın amaçları arasındadır. Araştırma bazı değişiklikler yapılarak uygulamaya konulan yeni programa yönelik ilk araştırmalardan olduğu için önem taşımaktadır. Araştırmanın bir diğer amacı da ortaokul 5-6-7-8.sınıf öğrencilerinin Van Hiele Geometrik Düşünme Düzeylerini belirlemektir.
Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim döneminde, Aydın ilinin Efeler ilçesinde yapılmıştır. Araştırmanın modeli paralel karma yöntemdir. Araştırmanın nicel bölümü tarama modelidir. Nicel bölümdeki örneklem Aydın ili Efeler ilçesindeki tüm ortaokul öğrencilerinin oluşturduğu evren içerisinden kolay ulaşılabilir örnekleme ile belirlenmiş 11 ortaokul ve bu ortaokullarda öğrenim gören kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla belirlenmiş 5-6-7-8.sınıflarında öğrenim gören 1425 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Nitel bölümün örneklemini ise nicel verilerin toplandığı ortaokullarda görev yapan gönüllü 11 ilköğretim matematik öğretmeni oluşturmuştur. Nicel verilerin toplanmasında Usiskin (1982) tarafından geliştirilen ve Duatepe (2000) tarafından Türkçe’ye uyarlanan ‘Van Hiele Geometri Testi (VHGT)’ kullanılmıştır ve betimsel analiz yapılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında ise araştırmacı tarafından oluşturulmuş yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda ortaokul 5-6-7-8.sınıf öğrencilerinin genellikle düzey-0 yarı gözünde canlandırma ve düzey-1 görsel dönemde yığıldıkları belirlenmiştir. Öğretmen görüşlerinin sonucunda ise mevcut programın öğrencileri geometri alanında üst düzey becerilere çıkarmada yetersiz olduğu saptanmıştır. VHGT sonuçları ile öğretmen görüşleri birbirini desteklemektedir.
0 yorum:
Yorum Gönder