ÖZ
Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin ısı, sıcaklık ve iç enerji kavramlarını anlama düzeyleri ile öğrenme yönelimleri ve fizikle ilgili bazı duyuşsal karakteristikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu kapsamda, öğrencilerin ısı, sıcaklık ve iç enerji kavramlarını anlama düzeyleri ve bu kavramlar hakkında sahip oldukları kavram yanılgıları tespit edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin öğrenme yönelimleri ve fizikle ilgili duyuşsal karakteristikleri belirlenmiş ve bu değişkenlerin ısı, sıcaklık ve iç enerji kavramlarını anlama düzeyleri ile olan ilişkileri incelenmiştir.
Çalışmaya, Ankara’da öğrenim gören 462 ortaöğretim 11. sınıf öğrencisi katılmıştır. Öğrencilerin ısı, sıcaklık ve iç enerji kavramlarını anlama düzeylerini ve sahip oldukları kavram yanılgılarını tespit etmek için araştırmacı tarafından geliştirilen “Isı, Sıcaklık ve İç Enerji Kavram Testi" A Formu ve “Isı, Sıcaklık ve İç Enerji Kavram Testi" B Formu kullanılmıştır. Öğrencilerin öğrenme yönelimlerini ve duyuşsal karakteristiklerini belirlemek için öğrencilere sırasıyla "Öğrenme Yönelimleri Ölçeği" ve "Duyuşsal Karakteristikler Ölçeği" uygulanmıştır.
Çalışmadan elde edilen bulgular, öğrencilerin ısı, sıcaklık ve iç enerji kavramlarını anlama düzeylerinin çok düşük olduğunu ve "ısı ve sıcaklık" kavramları ile "ısı ve iç enerji" kavramlarını birbirinden ayırt etmekte zorlandıklarını göstermiştir. Ayrıca, öğrencilerin "bir cismin ısısı ve/veya sıcaklığının cismin büyüklüğüne ve/veya yapıldığı malzemeye bağlı olduğunu" düşündüğü belirlenmiştir. Bunun yanı sıra, öğrencilerin ısı, sıcaklık ve iç enerji kavramlarını anlama düzeyleri ile anlamlı öğrenme yönelimleri ve fizikle ilgili bazı duyuşsal karakteristikleri arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı ilişkilerin olduğu saptanmıştır.
0 yorum:
Yorum Gönder