ÖZ
Bu çalışmada, Ulus-devlet anlayışının ivme kazandığı Avrupa devletlerinde vatandaş-asker anlayışı ve uygulamasının ön plana geçtiği II. Meşrutiyet yıllarında açılan paramiliter örgüt ve derneklere ilişkin çabalar mercek altına alınmıştır. Araştırma doküman incelemesine dayalı nitel bir çalışmadır. Üç kıtaya yayılan topraklarını hızla kaybetme sürecine giren Osmanlı İmparatorluğu’nda yaşanan savaş travmalarından sonra vatandaş kavramı çerçevesinde eğitim anlayışı yeniden gözen geçirilmiştir. Özellikle askeri alanda başlayan bu sorgulamalar ve yenilik arayışlarının yanı sıra, yine askeri düzenlemeleri merkeze alan eğitim programları ve okulları ile kendini açıkça belli etmiştir. Özellikle 18. Yüzyılla birlikte hız kazanan bu paradigma değişimi, asker-evlat ana temalı vatandaş algısı ile halihazırda baskın ataerkil değerler, sosyal yapının bu kez devlet eliyle organize edilen eğitim anlayışı ve uygulamalarına yansımış; “savaşçı, erk sahibi, vatana kendini feda etmeye hazır” -özellikle erkek- evlatların yetiştirilmesine dönüşmüştür.
0 yorum:
Yorum Gönder