ÖZ
Günümüzde gastronomi yemek ile ilgili bir olgu olmaktan çıkmış, önemli ve etkili bir pazarlama aracına dönüşmüştür. Gastronomi, kentler için dahi ayırt edici bir unsur haline gelmiştir. Gastronomi, yalnızca bir kentin yemek kültürünü değil, o kentin yaşam tarzını, değerlerini, folklorunu, özetle o bölgenin kültürüne dair her şeyi tanıtmaktadır.
Bu çalışmada gastronomi ve kent pazarlaması kavramları ilişkilendirilerek gastronominin kent pazarlanması üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Bu iki kavram arasındaki ilişkiyi araştıran çalışmalar nadir olduğundan konu ile ilgili Türkçe yazındaki görgül çalışma eksikliğinin giderilmesine katkı sağlanması hedeflenmiştir. Gastronominin kent pazarlaması üzerindeki etkisi, kültürel ve doğal güzellikleri ile yöresel yemeklerinin bilinirliği yüksek bir şehir olan Kayseri örneğinden hareketle incelenmiştir.
Araştırmanın amacı kentlerin pazarlamasında gastronominin etkisini ve önemini belirlemektir. Kayseri ilinde mevcut potansiyeli incelemek için Kayseri’de faaliyet gösteren restoranlardaki müşteriler üzerinde bir anket çalışması yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Kayseri halkı ve Kayseri’ye gelen turistler oluşturmaktadır (n=450). Toplanan verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik ve farklılık analizleri kullanılmıştır.
Veriler incelendiğinde, gastronominin kent pazarlaması üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu ve bu etkinin gelecekte daha da artacağı görülmüştür. Kayseri ilinin ziyaretçi çekebilecek temel özellikleri pazarlanabilir varlıkları olarak “kış turizmi” ve “yemek kültürü” ön plana çıkmaktadır. Son olarak araştırmanın üstün ve zayıf yönleri, kısıtlılıkları ile teorik, yönetsel ve geleceğe yönelik bir takım öneriler verilirken gelecekte benzer konularda yapılacak araştırmalara ilişkin de birtakım öneriler sunulmuştur.
0 yorum:
Yorum Gönder