ÖZ
Bu araştırmanın amacı Rusya sosyal bilgiler öğretim programını tanıtarak Türkiye’deki sosyal bilgiler öğretim programı ile karşılaştırmasını yapmaktır. Bu araştırmada nitel araştırma kapsamında belge tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın verilerini 2016-2017 eğitim öğretim döneminde Türkiye’de ve Rusya’da okutulmakta olan sosyal bilgiler öğretim programları oluşturmaktadır. Belgesel tarama ile toplanmış olan veriler, betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Betimsel analizde elde edilen veriler, araştırma kapsamında belirlenen temalara göre özetlenmiş ve yorumlanmıştır. Her iki ülkenin programında Sosyal Bilgilerin amacı doğrultusunda etkin vatandaş yetiştirme amacı göze çarpmaktadır. İki ülkede de vatandaş yetiştirme noktasında milli kimliğe önem verilmekle birlikte bu durum Türkiye sosyal bilgiler programında daha net görülmektedir. Rusya programında ise Türkiye’ye göre daha evrensel bir vatandaş yetiştirmeyi amaç edinildiği şeklinde yorumlanabilir. Rusya programının içeriğinde toplumsal konular, hukuk konuları ve ulusal değerler gibi konular ağırlıklı olmakla birlikte tam olarak Türkiye sosyal bilgiler programına göre disiplinler arası bir program modelini yansıttığı söylenemez. Türkiye’de sosyal bilgiler programının hem disiplinler arası olduğunu hem de konu içeriği bakımından Rusya programına göre daha kapsamlı olduğunu söylemek mümkündür. Özellikle Türkiye’de Sosyal Bilgiler programı birey ve topluma sıklıkla vurgu yaparak etkin ve üretken bir vatandaş modeli hedeflendiği söylenebilir. Rusya’da ise eğitimde hümanist yaklaşımı, evrensel ve insani değerleri, insan yaşamının ve sağlığının önceliğini ve kişiliğin özgür gelişimini benimsemiştir. Rusyanın eğitim hedeflerinin evrensel ve insani değerler üzerine kurulduğunu söylemek mümkündür.
0 yorum:
Yorum Gönder