ÖZ
Günümüzde dünyanın en önemli çevre sorunu olarak sera etkisinden kaynaklanan
küresel ısınma gösterilmektedir. Küresel ısınma, yanma sonucu ortaya çıkan başta CO2
emisyonu olmak üzere, CO, SOx, NOx ve diğer zararlı bileşiklerin bir sonucudur. Temiz
enerji kaynaklarının kullanılması bu olumsuzluğu azaltacaktır.
Bu çalışmada, dizel yakıtının ve dizel yakıtıyla belirli oranlarda karıştırılan
biyodizelden elde edilen karışımların yakıt olarak kullanıldığı küçük güçlü bir Diesel
motorda (4 zamanlı, tek silindirli, 350 cm3
silindir hacminde, 3600 d/d’da maksimum
5,5 kW güç üreten) araştırma parametrelerinin motor performansına ve emisyon
değerlerine etkilerinin deneysel olarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma
parametreleri olarak farklı yakıt ve farklı karışımlar ile Diesel motora eklenen bir
süperşarj düzeni ile farklı hava giriş basınçları kullanılmıştır.
Elde edilen ölçme sonuçları, hesaplamalar ve değerlendirme sonuçlarına göre; biyodizel
kullanımı ve karışım oranlarının artmasıyla moment ve güç değerlerinde düşme
görülmüş buna karşın giriş hava basıncının attırılmasıyla güç ve moment değerlerinde
oluşan düşüşler azalmıştır. Aynı şekilde özgül yakıt tüketimleri de biyodizel
kullanımlarında artmış, buna karşılık hava giriş basıncındaki artışla beraber yakıt
tüketimindeki farkın azaldığı gözlemlenmiştir. Denemelerde ayrıca biyodizel
kullanımıyla emisyonlardaki iyileşmenin yanı sıra, emme havası basıncının
artırılmasıyla CO2, SO2 ve CO konsantrasyonlarının daha da düşük seviyelerde olduğu,
buna karşın NOx emisyonlarında ise belirgin bir artışın olduğu gözlemlenmiştir.
0 yorum:
Yorum Gönder