ÖZ
Bu araştırmada bir ortaokul matematik öğretmenin 5. sınıf dörtgenler konusundaki matematiksel söyleminin değişiminin ders imecesi modeli bağlamında matematiksel bilişe iletişimsel yaklaşım teorisi ile incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması benimsenmiştir. Düzce ilinde bir devlet okulunda gerçekleştirilen araştırmanın katılımcıları aynı okulda çalışan iki ortaokul matematik öğretmenidir. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme çeşitlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Araştırmanın verileri 2017-2018 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde iki aylık bir süreçte toplanmıştır. Veri toplama sürecinde sınıf gözlemlerinden, ders imecesi toplantıları ses kayıtlarından ve dökümanlardan yararlanılmıştır. Araştırma sürecinde iki pilot bir asıl olmak üzere üç ders imecesi döngüsü gerçekleştirilmiştir. Her ders imecesi sürecinde iki öğretmen de uygulama yapmış, sadece bir öğretmenin uygulaması analize dahil edilmiştir. Öğretmenin ders imecesi öncesindeki ve ders imecesi uygulama aşamasındaki söylemleri Matematiksel Bilişe İletişimsel Yaklaşım teorisine göre analiz edilmiş ve karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda ders imecesi öncesindeki öğretmen söyleminin ağırlıklı olarak nesne düzeyinde sözcük kullanımı içerdiği, görsel aracıların ve rutinlerin çoğunlukla prototip çizimlere dayandığı ve tasdik edilmiş anlatıların hariç tutan tanımlara uyduğu görülmüştür. Öğretmenin ders imecesi uygulama aşamasındaki söyleminde ise konu işlenişinde süreç ve nesne temelli sözcük kullanımına aynı oranda yer verildiği, görsel aracıların ve rutinlerin dörtgenlerin çeşitli kavramalarını içerdiği, hiyerarşik ilişkileri ve tanım oluşturmayı desteklediği ve tasdik edilmiş anlatıların kapsayıcı tanımlara uygun olduğu görülmüştür. Ders imecesi sürecinde yapılan çalışmaların, öğretmenlerin dörtgenler ve dörtgenlerin öğretimine dair bilgilerini derinleştirdiği, dörtgenlerin öğretimi sırasındaki öğretmen söylemini geliştirdiği sonucuna varılmıştır.
0 yorum:
Yorum Gönder