ÖZ
Analiz dersi konularında, işlemsel yeterliklere sahip olan öğrencilerin kavramsal anlama yönüyle eksik olmaları bulgusu, öğretim içerik ve yöntemlerinin yeniden değerlendirilmesine yol açmıştır. Bu kapsamda ortaya çıkan yaklaşımlardan biri de, çoklu temsillere göre düzenlenen öğretim içeriğinin teknoloji desteğiyle analiz dersi sınıflarına sunulmasıdır. Bu çalışma ile Bilgisayar Cebiri Sistemi (BCS) destekli öğretimin, integral konusundaki yeterliklere ve özel olarak da temsil dönüşüm süreçlerine etkisi, matematiksel düşünme yapısı farklılıkları bağlamında değerlendirilmiştir.
Araştırmada, öğretim süreci ve düşünme yapısı durumları, iç içe geçmiş çoklu durum çalışması deseni üzerinden, nitel yorumlayıcı paradigmanın ilkeleri doğrultusunda ele alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, bir devlet üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği ikinci sınıf programındaki Analiz I dersine kayıtlı 84 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki öğrenciler arasından yansız atama ile oluşturulan uygulama gruplarının birinde geleneksel öğretim (n=42), diğerinde BCS destekli öğretim (n=42) deseni takip edilerek, altı haftalık uygulama süreci tamamlanmıştır. Uygulama öncesi, grupların hazır bulunuşluk düzeylerini, ön yeterliklerini ve düşünme yapılarını belirlemek üzere, ön değerlendirme testleri uygulanmıştır. Uygulama sonrası, grupların integral konusundaki yeterlikleri ve temsil dönüşüm süreçleri son değerlendirme testleri ile karşılaştırılmıştır. Araştırmada, veri çeşitliliği ve teyidi için gözlem ve görüşme bulgularından da yararlanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler sınıflandırma yöntemi ve betimsel istatistik teknikleri kullanılarak içerikleri üzerinden analiz edilmiş ve yorumlanmıştır.
İntegral konusundaki yeterliklere ilişkin sonuçlar incelendiğinde; BCS grubunun, kavramsal ve işlemsel yeterlikler yönüyle, geleneksel gruptan daha başarılı olduğu belirlenmiştir. BCS grubunun limit-integral ilişkisi, integralin geometrik yorumu ve integral uygulamaları öğrenme alanlarında; geleneksel grubun türev-integral ilişkisi ve integrasyon hesabı öğrenme alanlarında yüksek yeterliğe sahip olduğu gözlenmiştir.
Çalışma grubunda, uygulama öncesinde gözlenen integral notasyonunu yorumlayamama, işaret karmaşası ve kavram imgesindeki sınırlılık gibi zorlukların, uygulama sonrasında geleneksel grupta devam ettiği; BCS grubunda ise bu zorlukların büyük ölçüde giderildiği sonucuna ulaşılmıştır.
Temsil dönüşüm başarısına ilişkin sonuçlar; BCS grubunun problem yapısı, girdi temsili ve çıktı temsili karakteristiğindeki problemlerin tümünde geleneksel gruptan daha başarılı olduğunu göstermiştir. BCS destekli öğretim süreci sonrasında, öğrencilerin grafik temsiline yönelik dönüşüm başarıları daha fazla artarken, hem BCS grubundaki hem geleneksel gruptaki öğrencilerin nümerik temsiline yönelik dönüşüm başarılarının düşük olduğu belirlenmiştir. Geleneksel gruba kıyasla BCS grubundaki çözümlerde, grafiksel ve nümerik yaklaşımların daha sık tercih edildiği gözlenmiştir. Cebirsel yaklaşımları baskın olarak tercih eden geleneksel gruptaki birçok öğrenci, bilgilerini farklı bağlamlara transfer edememiş ve uygun çözüm içeriğini takip etmemiştir.
Düşünme yapısı farklılığının rolüne ilişkin sonuçlar; geleneksel gruba kıyasla BCS grubundaki analitik, harmonik ve görsel düşünme yapısına sahip öğrencilerin temsil dönüşüm başarılarının daha yüksek olduğunu göstermiştir. Temsil dönüşüm başarısı yönüyle, BCS grubunda harmonik, geleneksel grupta analitik düşünme yapısındaki öğrenciler, aynı gruptaki diğer öğrencilere kıyasla daha başarılı olmuştur. Geleneksel grupta, cebirsel yaklaşımlar düşünme yapısından bağımsız olarak baskın şekilde tercih edilirken; BCS grubundaki analitik öğrenciler cebirsel, harmonik öğrenciler cebirsel ile birlikte grafiksel, görsel öğrenciler ise grafiksel çözüm yaklaşımlarını daha sık tercih etmiştir. Bu çalışmanın sonuçları ışığında, BCS destekli öğretim deseninin, farklı düşünme yapısındaki öğrencilere, bilişsel tercihlerini gerçekleştirebilecekleri bir ortam hazırladığı söylenebilir. Çalışma kapsamında elde edilen diğer bulgular, ilgili alan yazını ışığında tartışılarak, öğrenme ortamlarının düzenlenmesine yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.
0 yorum:
Yorum Gönder